kovo 8, 2019

Uzkodas ir attaisnotas !!!

Intuitīva ēšana veicina vadīties pēc izsalkuma un sāta sajūtas. Un tas ir ļoti individuāli katram cilvēkam: sāciet ēst, kad esat izsalcis, un pārtrauciet ēst, kad esat paēdis. Un izvēlēties ēdienu, kas Jums patīk, ir garšīgs un no kura nejūtaties slikti, bet jūtaties labi." saka A. Jauniškīte-Ingelevičiene.

Izvēlamies uzkodas. Kam pievērst uzmanību?

Mūsdienu sabiedrība dzīvo skriešanas tempā: daudzi nodarbojas ar sportu, vēl vairāk ir cilvēki, kas strādā virsstundas, iegrimuši savā hobijā. Šāds dzīves temps liek ēst neregulāri un lietot ļoti daudz uzkodu. Kam pievērst uzmanību, izvēloties uzkodas?

Intuitīvās ēšanas konsultante Aušra Jauniškīte-Ingelevičiene nosauc vairākas lietas. Pirmkārt, parocīgums – lai būtu ērti atnest un apēst. Bieži vien uzkodu izvēli nosaka iepakojuma ērtums un vieglums, lai tās varētu ielikt rokassomā vai sporta somā. Otrkārt – lai uzkodas būtu pēc iespējas dažādākas: galetes, krekerus un sausmaizītes var dažādot ar augļiem, ogām un dārzeņiem.

Pasaules Veselības organizācijas (PVO) rekomendācijās dienas laikā vajadzētu apēst 600 g dārzeņu un 400 g augļu vai ogu. Tradicionāli tās ir 5 porcijas dienā. Ņemot vērā Latvijā dominējošo sezonalitāti, šo ieteikumu ir sarežģīti īstenot.

"Mēs pietiekami neēdam dārzeņus un augļus, jo mums vienkārši nav iespēju. Bet mums ir lielisks tehnoloģiskais laikmets, kad nav jābūt atkarīgam no sezonas: ogas, augļus un dārzeņus varam iegādāties ne tikai svaigus, bet arī liofilizētus, tos sauc arī par žāvētiem aukstumā. Tie ir viegli, neaizņem daudz vietas un saglabā garšu un smaržu. Lai saglabātu uztura vai fiziskas pārtikas īpašības, ir jāizmanto jaunas tehnoloģijas. Tas ir viens no veidiem, kā cilvēki iegūst papildus antioksidantus, vitamīnus, šķiedrvielas un minerālvielas, " - piebilst A. Jauniškīte-Ingelevičiene.

Speciāliste norāda, ka, izvēloties pārtiku, tajā skaitā arī uzkodas, produktā ir jābūt pēc iespējas vairāk šķiedrvielu.

"Šķiedrvielām ir ļoti nozīmīga loma cilvēka veselībā, tās aizsargā pret sirds un asinsvadu slimībām, diabētu, un sniedz sāta sajūtu. Šķiedrvielu ļoti daudz ir ogās, dārzeņos un tās paliek arī liofilizētajos produktos, jo žāvēšana aukstumā ļauj saglabāt šīs fiziskās īpašības,“ – saka A. Jauniškīte - Ingelevičiene.

Kad kārtējo reizi esat apstājies pie veikala plaukta, vēloties "kaut ko garšīgu“, neapturiet sevi, vienkārši izjūtiet, ko Jūsu ķermenis patiešām vēlas, nevis